Online inspiratieavond over hoopvol opvoeden ten tijde van Corona

Kalender
Overig
Datum
14 april 2021

Beschrijving

micha

Sociaal-pedagoog Micha de Winter spreekt over de vraag welke bijdrage opvoeding en onderwijs kunnen leveren om de spirit erin te houden

ELBURG - Op 14 april a.s. organiseert de ouderraad van het Lambert Franckens een inspiratieavond over hoopvol opvoeden in deze coronatijd. De spreker is sociaalpedagoog Micha de Winter. Het is een online evenement waarvoor u zich kunt aanmelden. Na aanmelding ontvangt u een zoomlink. De avond is bedoeld voor iedereen, dus ook als u geen kind op het LF heeft, bent u van harte uitgenodigd.

Jonge mensen hebben hoop en optimisme nodig: die vormen de motor van de ontwikkeling. Zeker tijdens en na de coronacrisis heeft de samenleving hoopvolle en optimistische burgers nodig die bereid zijn om met elkaar de handen uit de mouwen te steken. Maar ook voor jonge mensen is het zeker niet makkelijk om in deze tijd hoopvol en optimistisch te blijven, hun leven is in allerlei opzichten danig door elkaar geschud. Welke bijdrage kunnen opvoeding en onderwijs leveren om de spirit erin te houden? 37 jaar geleden introduceerde Lea Dasberg de term ‘pedagogiek van de hoop’. Zij vond dat er zoveel ellende, doemdenken en pessimisme over kinderen werd uitgestort dat er voor hen nog nauwelijks identificatiemogelijkheden overbleven. Zij vond dat de wereldse ellende niet voor kinderen verdoezeld moesten worden, maar dat deze pedagogisch voor hen moest worden vertaald. Ze zei: ‘laat presentatie van ellende vergezeld gaan met de presentatie van hoop en mogelijkheden tot verbetering.’

Er zijn veel hedendaagse aanleidingen om opnieuw de hoop als pedagogisch thema op de agenda te zetten. Naast Corona zijn dat bijvoorbeeld de almaar toenemende tendens om kinderen te categoriseren via toetsing en labeling. De vraag is of wij kinderen hoop bieden en optimistisch maken door ze al op steeds jongere leeftijd hun eigen beperkingen te laten zien. De tweede is de tendens om opvoeding steeds meer te gaan zien als het reguleren en manipuleren van gedrag, vooral via conditioneringsprincipes die weinig ruimte laten voor de ontwikkeling van ‘agency’ (eigen initiatief) bij kinderen. De derde aanleiding: wat moeten/kunnen opvoeders, leraren etc. met alle dramatiek die vrijwel ongefilterd de wereld van jongeren binnenkomt: terroristische aanslagen, opwarming van de aarde, polarisatie van bevolkingsgroepen. Laten we dit aan de sociale media over, of zien we een belangrijke rol voor ons zelf als ouders en docenten? En tenslotte: er zijn veel wetenschappelijke aanwijzingen dat hoop en optimisme de ontwikkeling, het welbevinden en de gezondheid van kinderen en jongeren sterk kunnen bevorderen!

Wilt u graag meer informatie of wilt u zich aanmelden, kijk dan op www.nuborghcollegelambertfranckens.nl. De avond begint om 19.30 uur. We ontvangen uw aanmelding graag uiterlijk 12 april.