afbeelding thias

Facebook is in Nederland het meest gebruikte socialmedia platform. Op de voet gevolgd door Instagram, Google Plus en Twitter. We delen er ons hele leven gemakkelijk en snel met familie, vrienden en onbekenden. We zeiken in 140 tekens alles af waar we het niet mee eens zijn en bedreigen met het kleinste gemak iedereen die niet voldoet aan ons ideaal. Wij maken er nieuwe beroemdheden en trappen ze net zo hard weer de grond in. Nee, niemand is veilig voor een anonieme toetsenbordcriticus die jou even haarfijn uitlegt hoe kut je wel niet bent. Je kunt misschien wel stellen dat socialmedia ons steeds asocialer maakt. Aan de andere kant maakt socialmedia het mogelijk om contact te onderhouden met verre vrienden en nieuwe contacten te leggen met mensen die dezelfde interesses hebben als jij. Daarbij, en dat is misschien wel het belangrijkste, doormiddel van socialmedia kunnen we de BN’ers en politici makkelijker in de gaten houden.

Maar niet alleen familie en vrienden hebben hun weg naar de digitale jungle gevonden. Ook bedrijven hebben inmiddels de socialmedia ontdekt. Waarvan reclamebedrijven misschien wel het ergste zijn. Met mooi gefotoshopte afbeeldingen en pakkende titels lokken ze je naar hun site. In de hoop dat je op een van de vele advertenties klikt, want ieder klik is weer een cent extra. En ja, dit gaat echt om centenwerk per klik, maar vergis je niet een beetje viraal bericht levert zo duizenden kliks op. Wat er in het bericht staat maakt niet uit, als het maar overtuigend genoeg is om viraal te gaan.

Hierdoor duiken er steeds vaker neppe nieuwsberichten op. Berichten die geschreven worden door professionele tekstschrijvers, om de illusie te wekken dat het echt nieuws is. Ze weten precies welke woorden ze moeten gebruiken om je interesse te wekken. Zodat jij het bericht weer verder verspreid, zodat er meer op de advertenties geklikt wordt en er meer geld ontvangen wordt. Het moet interessant zijn, spectaculair. En de waarheid? Ach wie geeft er nou om de waarheid. Likes en shares, dat is waar het om draait. Likes is geld en geld wint het van de waarheid.

Maar Thias, mogen bedrijven van jou dan geen geld verdienen aan socialmedia? Natuurlijk wel, maar het wordt steeds lastiger om nep van echt te onderscheiden. Steeds vaker worden neppe waarschuwingen en berichten aangezien voor echt. Ze worden klakkeloos overgenomen door de “gewone” mens en zelfs door de mainstream media. Waardoor er hardnekkige misverstanden kunnen ontstaan, die voor eeuwig de kop op blijven steken.

Neem bijvoorbeeld het fabeltje dat vaccinaties autisme zouden veroorzaken. Er is ooit een dokter geweest (dokter Wakefield), die uit één onderzoek heeft geconcludeerd dat autisme veroorzaakt wordt door het vaccineren van jonge kinderen. Ondanks dat er daarna al honderden andere onderzoeken hiernaar zijn gedaan, die allemaal stuk voor stuk aantonen dat die conclusie onzin is. Blijft er een harde kern van “vaccinaties veroorzaken autisme”-fanatiekelingen actief op het internet, die regelmatig gevoed worden met nieuwe nepberichten.

Het ergste van die nepberichten is misschien wel dat ze overgenomen worden door de “echte” nieuwsbedrijven. Door de media waarop wij vertrouwen dat ze “eerlijk” en “oprecht” nieuws brengen. Dit is voornamelijk te danken aan de drang om maar de eerste te zijn. Want wie de eerste is, krijgt de meeste shares en degene met de meeste shares verdient weer het meest aan... Drie keer raden... Precies, de advertenties. Alles draait alleen nog maar om likes, shares en geld. En de waarheid? De waarheid betaalt te weinig.

Gelukkig is er nog een sprankje hoop. Facebook en Google hebben namelijk aangekondigd dat ze gaan proberen dergelijke nepberichten te bestrijden. Mark Zuckerberg overweegt de optie om waarschuwingen te gaan plaatsen bij nepberichten en Google heeft onlangs aangekondigd dat ze de sectie met nieuws gaan weghalen, bovenaan de zoekresultaten. Maar zelf opletten en niet klakkeloos alles overnemen en delen blijft ook erg handig. Er zijn op Facebook een aantal pagina’s die melding maken van dergelijke berichten, zoals De Hoax-wijzer en Hoaxmeldingen. Ik kan je aanraden deze pagina’s te volgen. Trouwens over likes, shares en volgen gesproken. Mocht je deze column (of mijn andere columns) nou leuk of interessant vinden, deel hem dan met je vrienden. Zodat zij het weer verder delen en ik weer wat meer likes krijg ;-)! Tot volgende week!

Facebook: http://fb.com/ThiasEsseboom
Twitter: http://twitter.com/ThiasEsseboom
Instagram: http://instagram.com/ThiasEsseboom
Web: http://thias.nl

Aankomende woensdag is Thias Esseboom weer op LocoFM te horen met zijn programma Midweek Break vanaf 19.00 uur, direct na Rondje Politiek.