Saskia

ELBURG - Tot en met 26 september 2015 zijn in Museum Sjoel Elburg ruim dertig werken te zien van de Amsterdamse, joodse textielkunstenares Saskia Weishut-Snapper (1938). Haar werk is prachtig van kleur, levendig en zonnig. Het verbeeldt een wereld zonder de dreiging van de dagelijkse werkelijkheid. Saskia Weishut geeft die wereld gestalte in wat zij zelf ‘peintisseries’ noemt (een samentrekking van het Franse peintures en tapisseries): vernuftige composities van alle mogelijke textiele materialen, die ze in lagen over elkaar opbrengt. Textiele judaïca, zoals toramantels en een huwelijksbaldakijn voor de permanente expositie in het Joods Museum Berlijn, vormen een belangrijk deel van haar oeuvre dat internationaal tentoongesteld wordt en regelmatig in de prijzen valt.

Artistiek nest
Beide ouders van Saskia Weishut waren kunstenaars in Bergen NH. Vader Rein Snapper was schilder, tekenaar en graficus. Moeder Mies Bloch illustreerde kinderboeken en tekende talrijke portretten. Het meest bekend is ze evenwel geworden door haar Margriet Kruissteek boek. Met zo'n achtergrond is het niet vreemd dat Saskia, na een studie Frans, ook voor het beroep van kunstenaar koos. Zelfs de richting, textiel, leek voorbestemd: “Van een tube verf kan ik niet opgewonden raken, maar een stuk kant, satijn of gaas inspireert me onmiddellijk”. En zo vangt zij begin jaren ’70 aan met naald en draad, met veel fantasie en bezielde bevlogenheid stukjes textiel samen te voegen tot gloedvolle landschappen, huizen, bomen, bloemen en religieuze voorstellingen.

Origineel en vernieuwend kunstenares
In de loop der jaren is haar techniek verder ontwikkeld en rijker geworden door toepassing van moderne materialen als tyvek, fiberfill en acrylverf. Door de kunststof tyvek te verhitten ontstaan er structuren: het materiaal krimpt, smelt, rimpelt, krijgt bobbels of smeltgaatjes enz. Saskia durft dit toeval in haar werk toe te laten. Vooral na het voltooien van zelf ontworpen landschappen beleeft zij de bijzondere sensatie een Schepper te zijn.

Ze gaat nog verder door ook foto’s en teksten, Hebreeuwse of Japanse woorden aan haar creaties toe te voegen, en fiberfill om kussenachtige effecten te krijgen. Dit heeft ertoe geleid dat de oppervlaktestructuren van haar doeken steeds meer reliëf krijgen, waardoor bij een wisselende belichting nuanceverschillen optreden van kleuren en vormen.

Kijkwijzer
De toevoeging van foto’s en teksten geven het werk van Saskia Weishut een relationeel en verhalend karakter. Om dit toegankelijk te maken voor museumbezoekers wordt bij de tentoonstelling een kijkwijzer gemaakt: een handzaam boekje waarin Saskia Weishut bij elk werk een korte toelichting geeft. Maar ze vertelt nooit het héle verhaal: Saskia Weishut geeft bezoekers ook de ruimte om weg te dromen en te fantaseren bij haar peintisseries. Ze wil ons daarmee afleiden van al het negatieve dat ononderbroken op ons afkomt en ons binnenvoeren in een blije, warme wereld.

Om een reactie te geven moet u ingelogd zijn op deze website.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment' target='_blank'>CComment