botter

REGIO -   De provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht en Overijssel doen in een brief aan de Tweede Kamer een dringende oproep voor een aanvullende steunregeling voor de ‘bruine vloot’. De sector heeft grote problemen door de coronacrisis. De provincies dringen aan op een maatwerkregeling voor de chartervaart omdat er mooie kansen liggen om de ‘bruine vloot’ uit te laten uitgroeien tot een toeristisch icoon. We willen er gezamenlijk voor zorgen dat dit realiteit wordt en dat er na de coronacrisis nog steeds een ‘bruine vloot’ is.

Gedeputeerde Eddy van Hijum doet namens de provincies een oproep aan het kabinet: “Het is belangrijk om vaart te zetten achter de ondersteuningsmogelijkheden omdat de ‘bruine vloot’ het water aan de lippen staat. De provincies dagen het kabinet uit om samen te werken aan een programma om van de ‘bruine vloot’ een uniek en onderscheidend aanbod te maken in de ‘bestemming Nederland’. Daarvoor is het cruciaal dat zij eerst deze coronacrisis overleven. Daarnaast is er een gezamenlijke investering nodig in productontwikkeling, marketing en in de schepen zelf. Wij vragen de Tweede Kamer om de uitvoering van de aangekondigde regeling zo snel mogelijk te regelen want de situatie is bijzonder nijpend.”

De chartervaart kan uitgroeien tot een Nederlands Icoon zonder weerga in de wereld. Het doel is om er gezamenlijk voor te zorgen dat in 2030 de vloot duidelijk zichtbaar is op het water én zichtbaar in de vele dorpen en steden in Nederland. Niet alleen als decor, maar als een levend en varend onderdeel van de Nederlandse identiteit. Het ontdekken van dat unieke en authentieke gevoel staat hoog op het lijstje van veel mensen in binnen- en buitenland. Zij willen dit bijzondere stukje Nederland ervaren: het vrije en pure gevoel op het water, de weidse landschappen en de vele dorpen en steden waar de vloot thuis is.

De schippers en boekingskantoren spelen in op dit verlangen en bedienen daarmee een brede doelgroep van meevarende passagiers. Het maatwerk dat zij kunnen bieden zorgt er niet alleen voor dat de vloot behouden blijft, maar zorgt er ook voor dat er kan worden geïnvesteerd in het behoud van erfgoed, in verduurzaming, in nieuwe voorzieningen en in opvolging.

De onderlinge sterke samenwerking tussen schippers, boekingskantoren, botterwerven, provincies, gemeenten, destinatiemanagement organisaties en andere instellingen verloopt in 2030 voorspoedig. Hierdoor vinden bezoekers eenvoudig hun weg naar de beleving die bij hun wensen past. Tegelijkertijd zorgt deze samenwerking ervoor dat als er belemmeringen optreden, die snel en in gezamenlijkheid kunnen worden opgelost.

We vragen het kabinet om naast het ondersteunen van de chartervaart, ook de erfgoedkant van de ‘bruine vloot’ te ondersteunen. Vele eigenaren, ambachtslieden en vrijwilligers maken het mogelijk dat het maritiem erfgoed zonder direct commercieel oogmerk een indrukwekkende bijdrage levert aan ‘Hollands glorie’. Het zou heel mooi zijn als het zeilend erfgoed de status van ‘UNESCO werelderfgoed’ kan krijgen.

Om een reactie te geven moet u ingelogd zijn op deze website.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment' target='_blank'>CComment