Demodag 2014 001

OOSTERWOLDE - Na de succesvolle eerste keer in oktober 2012 zal Oosterwolde ook in 2017, op 7 oktober, mogen genieten van ronkende en snerpende motorgeluiden. In een tijdelijk rennerskwartier aan de Groote Woldweg zal een honderdtal  raceteams zijn tenten opslaan. Gedurende het  zomerseizoen van 2017 hebben zij op vele plaatsen in het land demonstratiewegraces verreden. De regelmatigheidsdemo te  Oosterwolde is de laatste van het seizoen. De organisatie verwacht een grote opkomst, net als vorig jaar. Hier, op een tijdelijk stratencircuit met een lengte van 3600 meter, zal het SAM-kampioenschap immers beslist worden. De toegang is gratis.

Volop vertier

De toeschouwers hoeven zich die dag geen moment te vervelen. Ze kunnen de wedstrijden bekijken – altijd weer spannend –  of een kijkje nemen in het rennerskwartier en bij de pitstraat. Gereden wordt in de traditionele inhoudsklassen van 50 tot en met 750cc. Daarnaast een opwindende klasse met zijspanmotoren, de ‘vliegende tapijten’. De coureurs rijden met Europese en Amerikaanse motormerken als Laverda, Ducati, Moto Guzzi, MV Agusta en Benelli, Triumph, Norton en BMW. Bij SAM rijden ook klassiekers die in Japan gebouwd zijn, zoals Yamaha’s, Honda’s, Suzuki’s en Kawasaki’s.  De leeftijd van de deelnemende machines ligt pakweg tussen de 25 en 50 jaar.

Laten we de bijzondere motoren (en rijders) van het Classic Motorracing Team niet vergeten. Het CMT levert via de zogenaamde ‘clubklasse’ een indrukwekkende bijdrage aan deze dag. Dit team presenteert originele en historisch interessante racemotoren. De snelheid is niet het belangrijkst, wel het mooie, originele geluid van de motoren.

Een grote groep sponsoren maakt het evenement mogelijk, plus de inzet van een groot aantal vrijwilligers, onder de bezielende leiding van Gijsbert van de Weg.

Van borrelklasse tot vliegend tapijt

Velen vinden dat de gouden jaren van de wegracesport ver achter ons liggen. Dat doet echt geen  recht aan alles wat er nu gebeurt met moderne motoren. Desondanks kijken velen nostalgisch terug op de jaren vijftig, zestig, zeventig, tachtig – invullen wat van toepassing is. Vaak maakt de wedstrijdwereld van toen deel uit van het collectieve geheugen van sleutelaars, coureurs of publiek. Dat is al zo sinds de jaren zeventig, toen het racen  met klassieke wedstrijdmachines een voorzichtige aanvang nam.De Stichting Aanvullende Motorsport, kortweg SAM, organiseert wegraces, circuitdagen, maar vooral ook racedemo’s voor motoren van vóór 31 december 1987. Daarin onderscheidt SAM zich van andere organisaties, die alleen machines toelaten van vóór 1972 of zelfs 1965. De demo’s geven een beeld van de wegracesport zoals die destijds was. Het zijn geen snelheidswedstrijden, zoals weleer. De winnaar is degene met de meest regelmatige rondentijden. Dat wil niet zeggen dat er niet sportief gereden mag worden. Het gaat uiteindelijk om het demonstreren van sport- en wedstrijdmotoren van vroeger. Maar voor iedere deelnemer is er respect.

Om een reactie te geven moet u ingelogd zijn op deze website.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment' target='_blank'>CComment